Loading...

سقف منحنی شکل


سقف منحنی شکل

پیشتر به بررسی مزایا و معایب انواع سقف ها و انواع پوشش سقف شیبدار پرداختیم. در مقاله پیش رو با سقف‌های مسطح و سقف‌ های Jerkinhead آشنا می‌شویم.

سقف منحنی شکل

سقف منحنی شکل ( Curved Roof ) شباهت بسیاری به سقف شیبدار تک‌ بر‌ دارد، با این تفاوت که پانل‌ های تشکیل دهنده این سقف انحنا دارند. طراحی این سقف‌ ها کاملاً مدرن و امروزی، منحصر به فرد و بی‌ نظیر، خلاقانه و نو می‌ باشند. میزان انحنای سقف می‌تواند متغیر باشد؛ از انحنای ملایم گرفته تا قوس کامل.

مواد و مصالح قابل استفاده سقف منحنی شکل :

بهترین ماده برای ساخت سقف‌های منحنی‌شکل فلز است، چرا که به راحتی خم شده و فرم سقف را به خود می‌گیرند، علاوه بر آن هزینه‌های تعمیر و مرمت را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

مزایای سقف منحنی شکل :

  1. از حیث زیبایی فوق‌العاده بوده و باعث می‌شود ساختمان شما به هیچ عمارت دیگری شبیه نباشد و کاملاً متمایز و متفاوت باشد.
  2. اشکالی ظریف و هنرمندانه در فضای داخلی منزل ایجاد می‌کنند.
  3. یک سقف منحنی شکل را می‌توان به تمامیت و بر فراز کل بنا گسترد یا تنها بر روی بخش‌های خاصی از ساختمان اجرا نمود. مثل سقف قوسی شکلی که تنها مدخل ورودی عمارت را پوشش می‌دهد.
  4. با توجه به این‌که طراحی و اجرای سقف‌های منحنی شکل نیازمند مهارت و تخصص یک معمار یا ساختمان‌ساز حرفه‌ای‌ است، می‌توان آن را به طور کاملاً اختصاصی و متناسب با نیاز ساختمان و شرایط جوی منطقه طراحی کرد. به عنوان مثال: در نواحی بادگیر و طوفان‌خیز می‌توان با ملایم‌تر کردن شیب سقف، دوام بالای آن را تضمین کرد. در‌ حالیکه سقف‌های قوسی شکل سرازیر شدن آب را راحت‌تر می‌کنند و به آن سرعت می‌بخشند و برای مناطقی با بارش سنگین برف و باران ایده‌آل هستند.

معایب سقف منحنی شکل :

هزینه ی ساخت یک سقف منحنی شکل به میزان پیچیدگی طراحی آن بستگی دارد.

سقف دندانه اره‌ای ( Saw-tooth Roof ) از دو یا چند سقف شیبدار تشکیل شده که به موازات‌هم قرار گرفته‌اند و هر یک، سطوح عمودی و شیب متفاوتی دارد. همان‌گونه که از نامش پیدا‌ست، شمای کلی این سقف شباهت بسیاری به دندانه‌های تیغ اره دارد. در گذشته تنها در ساختمان‌های صنعتی از سقف‌های دندانه اره‌ای استفاده می‌شد. لیکن امروزه این سقف‌ها بر فراز ساختمان‌هایی با طراحی مدرن نیز گسترده شده‌اند.

مزایا ی سقف دندانه اره‌ ای :

  1. می‌توان در سطوح عمودی سقف پنجره‌هایی تعبیه کرد تا نور طبیعی مجالی برای راه یافتن به درون ساختمان پیدا کند.
  2. بخش‌های فوقانی سقف فضای لازم برای بنا نهادن یک اتاق زیر شیروانی را فراهم می‌کند.
  3. تلفیق شیب‌های متنوع و بهره‌گیری از روشنایی طبیعی فاکتورهایی‌ است که سبب می‌شود این سبک از طراحی برای ساختمان‌هایی که به دنبال رعایت موازین محیط زیست دوستانه هستند، به سقف‌های دندانه اره‌ای روی آورند و با نصب پانل‌های جذب تابش خورشید و سیستم‌های گرمایش تشعشعی و ژئوترمال (حرارت زمینی) گامی مؤثر در راستای حفظ محیط زیست بردارند.

معایب سقف دندانه اره‌ ای :

  1. طراحی پیچیده و مواد فراوان مورد نیاز برای ساخت این سقف‌ها، عواملی هستند که باعث می‌شوند بر‌ پا کردن سقف دندانه اره‌ای گران و هزینه‌بر باشد.
  2. علاوه بر آن هزینه‌های تعمیر و نگهداری این سقف‌ها بسیار بالاست.
  3. عواملی از قبیل اضافه کردن پنجره به سقف، متفاوت بودن شیب سقف‌های تشکیل‌دهنده این سقف و دره‌های موجود میان آن‌ها، احتمال نشتی و چکه کردن آب از سقف را افزایش می‌دهند. از این رو، استفاده از یک سقف دندانه اره‌ای در مناطقی با بارش فراوان برف و باران چندان عاقلانه و اقتصادی نخواهد بود.

مواد و مصالح قابل استفاده ی سقف دندانه اره‌ ای :

سبک و سیاق طراحی ساختمان تعیین می‌کند که این سقف‌ها را باید از چوب، فولاد یا بتن مقاوم ساخت.