Loading...

سقف های پروانه‌ ای


سقف پروانه ای

پیشتر به بررسی مزایا و معایب انواع سقف ها و انواع پوشش سقف شیبدار پرداختیم. در مقاله پیش رو با سقف‌های مسطح و سقف‌ های Jerkinhead آشنا می‌شویم.

سقف پروانه ای

سقف پروانه ای V شکل بوده و مشتمل بر دو ضلع است که در اثر اتصال آن‌ها به یکدیگر یک زاویه منفرجه بر بام ساختمان پدید می‌آید. در بخش میانی سقف و در محل تلاقی دو ضلع دره‌ای (Valley) شکل می‌گیرد؛ که پروانه‌ای در حال پرواز را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. این سبک از طراحی در منازل مدرن و سازگار با محیط زیست که در نواحی گرمسیری واقع شده‌اند، محبوبیت چشمگیری کسب کرده است.

مواد و مصالح قابل استفاده سقف پروانه ای :

استفاده از یک پوشش منسجم، مستحکم و عاری از هر گونه درز جوش کلیدی‌ است که راه نفوذ آب از سقف پروانه‌ای را سد می‌کند. گزینه‌های دیگری که پیش رویتان قرار گرفته عبارتند از فلز، مواد معدنی و پانل‌های خورشیدی.

مزایای سقف پروانه ای :

  1. امکان نصب پنجره بر روی بخش خارجی ضلع فوقانی فراهم است؛ روزنه‌ای برای ورود نور طبیعی به منزل شما.
  2. رقم درج شده بر روی قبض انرژی مورد نیاز برای گرم کردن ساختمان در فصل سرما تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  3. طراحی باز و آزاد این سقف، حس دلپذیری به نما می‌بخشد.
  4. دره به وجود آمده در بخش میانی سقف‌های پروانه‌ای ابزاری مناسب برای جمع‌آوری آب باران به شمار می‌رود که این امر در مناطق خشک و کم آب مزیتی ستودنی‌ است که می‌تواند بسیار مفید و کارساز باشد. برای نیل به این هدف می‌توان یک ناودان یا هر سیستم ذخیره‌سازی دیگری را در ساختمان نصب کرد.

سقف پروانه ای می‌تواند خود را وقف اهداف محیط زیست دوستانه کند؛ نصب پانل خورشیدی PV، به کارگیری سیستم جمع‌آوری آب و بهره‌مندی از روشنایی طبیعی در این سبک از طراحی دست یافتنی‌ است.

معایب سقف پروانه ای :

  1. طراحی پیچیده سقف‌های پروانه‌ای، گران بودن ساخت و اجرای آن‌ها را در پی دارد.
  2. نه تنها ساخت سقف‌های پروانه‌ای نسبت به سقف‌های قدیمی گران‌تر تمام خواهد شد، بلکه تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بسیار هزینه‌بر می‌باشند.
  3. اطمینان یافتن از ضد‌آب بودن سقف‌های پروانه‌ای اجتناب‌ناپذیر است.
  4. ممکن است سیستم تخلیه آب مسدود شده و پیامدی نداشته باشد جز نشتی و چکه کردن آب از سقف. این امر در گذر زمان پایه‌های سقف را سست و ضعیف می‌کند و باعث فرو ریختن و آوار شدن آن می‌شود.
  5. با وجود طراحی باز و پنجره‌های بلند ممکن است تنظیم و یک دست کردن دمای داخلی ساختمان چالش برانگیز و دشوار شود. در چنین حالتی برخی از بخش‌های خانه گرم‌تر از سایر بخش‌ها خواهد بود.

طراحی سقف کلاهکی درست بر عکس بام شیبدار چهار‌بر است. به این ترتیب که شیب در دو ضلع فوقانی ملایم و در دو ضلع تحتانی تند می‌باشد. جلو‌آمدگی سقف‌های کلاهکی مجالی برای بنا نهادن ایوان و تراس در اختیار ساختمان سازان قرار می‌دهد. استفاده از سقف‌های کلاهکی در عمارات مدرن و امروزی رونق چندانی ندارد و غالباً در خانه‌هایی با سبک طراحی French Veracular و در ایالت‌های میسی‌سیپی و لوئیزانا دیده می‌شود.

مزایا ی سقف کلاهکی :

  1. بخش فوقانی سقف فضای قابل سکونت منزل شما را گسترش می‌دهد و می‌توانید از آن به عنوان یک اتاق زیر شیروانی بهره ببرید یا بر روی آن پنجره زیر شیروانی یا پنجره‌های دیگری نصب کنید.
  2. لبه‌های جلو آمده سقف نه تنها یک حفاظ بی‌نظیر برای تراس به شمار می‌رود، بلکه از دیوارها نیز در برابر صدمات ناشی از بارش برف و باران و آب نیز سیانت می‌کند.
  3. سقف‌های کلاهکی در واقع یک شکل اصلاح شده و تعدیل یافته بام‌های شیبدار به شمار می‌روند که آب خیلی سریع و راحت از روی آن‌ها سرازیر می‌شود، از این رو در قیاس با سقف‌های شیروانی دوام و مقاومت بالاتری دارند.
سقف کلاهکی

معایب سقف کلاهکی :

  1. طراحی پیچیده‌ای داشته و مواد و مصالح بیشتری جهت ساخت یک سقف کلاهکی نیاز است و ساخت آن کار بسیار سخت و دشواری تلقی می‌شود. تمامی این عوامل دست به دست‌هم می‌دهند تا بنا نهادن سقف کلاهکی برایتان گران‌تر از سایر سقف‌ها تمام شود.
  2. درست است که آب به آسانی و بی‌هیچ دردسری از روی این گونه سقف‌ها سُر می‌خورد لیکن در محل تلاقی ضلع‌هایی که شیب متفاوتی دارند، دره‌ای (Valley) پدید می‌آید که برف و باران را در خود محبوس می‌کند. لذا باید اقدامات لازم برای ضد‌آب کردن این نواحی صورت پذیرد.

مواد و مصالح قابل استفاده ی سقف کلاهکی :

سقف‌های کلاهکی را می‌توان با انواع متفاوتی از مواد و مصالح علم کرد که از آن میان می‌توان به شینگل‌ها، فلزات و سنگ‌های طبیعی اشاره داشت.